Tinder; daten met potentiële kandidaten?

Social recruiting is niet meer weg te denken uit de maatschappij. Vacatures worden als een lopend vuurtje verspreid via LinkedIn, Facebook en Twitter. Als Recruiter heb je echt onder een steen gelegen als je nog niet bekend bent met de oneindige database van CV’s en kandidaten die het internet rijk is. Nieuw onderzoek, uitgevoerd door Jobvite, toont aan dat de kwantiteit en de kwaliteit van geworven kandidaten door social recruiten sterk is verbeterd. Verder blijkt dat kandidaten, aanbevolen via online referenties, niet alleen geschikter zijn voor een functie maar ook langer blijven zitten. Dit gezegd hebbende is het vinden en het kunnen plaatsen van de juiste kandidaat nog geen gesneden koek. Social recruiting is een specialisme dat eigenlijk nog maar in de kinderschoenen staat.

Als Recruiter experimenteer ik graag en ben ik altijd op zoek naar nieuwe manieren om de perfecte kandidaat te vinden. Zo viel mijn oog vorige week op de nieuwste hype op social media, Tinder. Een dating-app, misschien een tikkeltje goedkoop, maar wel effectief. De app brengt je in contact met nog volledig onbekende ‘kandidaten’, in tegenstelling tot social media als LinkedIn en Facebook. Ik stelde mezelf direct de vraag: Is deze vorm van speeddating eigenlijk niet geschikt voor het eerste contact tussen potentieel kandidaat en toekomstig werkgever?

Hoe werkt Tinder

Tinder brengt je via je Facebook-profiel en locatie in contact met mensen uit de omgeving. Na het verschijnen van een foto, naam en leeftijd word je als gebruiker voor een keuze gesteld: Hot or Not? Loop je niet warm en ga je liever naar de volgende kandidaat? Dan swipe je naar links en verschijnt een nieuwe foto. Swipe je de foto naar rechts? Dan is de tegenpartij goedgekeurd. Volgende vraag: is de ‘liefde’ wederzijds en is jouw foto door de vleeskeuring gekomen? Zo ja, dan is er een match en kom je in een privéchat. Na een korte kennismaking kom je ter zake en met een beetje geluk is de eerste date een feit.

Van vleeskeuring tot springplank voor je carrière

De Tinder-app heeft in korte tijd al flink voeten in de aarde gekregen. Het succes in Amerika is ongeëvenaard, met als hoogtepunt de openbaring van verschillende Tinder-huwelijken. Met tienduizenden gebruikers die dagelijks honderden foto’s ‘afswipen’ heeft Nederland zich al genesteld in de top vijf van snelste groeimarkten en lijkt een hype ook hier aanstaande. Logisch natuurlijk, want een supersnelle en gratis screening van al je potentiële dates uit de buurt, wie wil dat nou niet? Maar ik als recruiter wil ook flirten met nieuwe kandidaten op Tinder. Met als doel om de geschikte kandidaat te vinden voor die ene gedroomde baan. Want die swipe je toch niet zomaar weg?

De praktijk
Wij startten met een Carré-account op Tinder. Wij koppelden ons Tinder-account aan een Facebook-account van een 2 tal vrouwelijke medewerkers van onze organisatie. Wij maakten van hun 2 namen 1 naam en selecteerden op Facebook interesses die overeenkwamen met interesses van technici. Tinder matcht hier namelijk op. Vervolgens konden wij beginnen met ‘keuren’. 1 probleem; hoe kan je zien dat iemand een engineer of monteur is? Uiteindelijk zijn we het gewoon gaan vragen via een berichtje. Eerlijk is eerlijk, we hebben tientallen jongens benaderd en er slechts 2 interessante leads aan overgehouden. Origineel vonden we het wel en degene die we benaderden konden de grap er ook wel van inzien.

Moraal van het verhaal; wees creatief in benaderen van technici. Tip: heeft u wel eens op Instagram gezocht op; ‘ diploma’ in combinatie met bijvoorbeeld ‘energietechniek’. Start met het feliciteren van deze potentiële kandidaten via jullie corporate account! Meer praktische tips ontvangen? Schrijf u in voor de nieuwsbrief van Carré AMC!

Krijg je onze nieuwsbrief al?

Wij doen niet aan spam, enkel toffe tips en best practices!